7 de marzo de 2013

Com puc millorar

En aquest apartat, i una vegada realitzat l'anàlisi i reflexió sobre els meus punts forts i els meus punts dèbils, em plantejaré com puc millorar aquests apartats que em manquen i que fer amb aquells partats que considero que tinc interioritzats. Ara ja sé on soc, però...Cap a on vull anar? Cal ser capaços de veure on som i si aquí és on volem estar. De no ser així, hem de ser capaços de posar solució, de pensar alternatives, d’intentar altres camins per aconseguir les nostres propostes.



 En quant a les capacitats que considero que tinc assolides, crec que és important no deixar-les mai de banda. Penso que tot i que, en la nostra opinió, pensem que som competents en un tema cal estar sempre oberts a canvis, a millores, a novetats, etc., cal reflexionar sempre i no quedar estancats en el que ja sabem. En quant a competències que em manquen, considero que són competències que aquestes setmanes que he estat a l’escoleta he pogut vivenciar més properament que amb la teoria.

Per exemple, en la competència de reflexionar sobre el meu prop procés d’aprenentatge, en un primer moment, vaig dir que sóc capaç de reflexionar però que em costava expressar-ho amb paraules. Considero que a través d’aquest blog i de totes les feines d’aula he estat capaç de millorar aquest punt, ja que contínuament he d’expressar-me per poder millorar, he de ser capaç de formar-me preguntes però sobretot de transmetre-les a la meva tutora per poder donar-li resposta. Per tant, considero que aquest procés no ha de ser sols intern, sinó que he de demanar a la meva tutora totes les meves dubtes, ser capaç d’expressar el que no entenc, el que vull fer amb els nins perquè em digui si és apropiat, etc. M’he donat compte de què és tan important reflexionar com plasmar-hi i comunicar-ho, i considero que amb el dia a dia ho he anat millorant i ho puc seguir fent. En quant a analitzar i reflexionar sobre els centres d’Educació Infantil, considero que aquesta és una competència que es millora observant i demanat. Quan veig una cosa que no entenc perquè és fa així he de demanar. També ho he entès més llegint el PEC i els documents de centre, però sobretot em de demanar sobre com duen a terme tot allò que té a veure amb el funcionament de l’escola. I vivenciar-ho si és possible, per exemple assistint a reunions, a claustres, entrevistes, etc. No quedar-me únicament en l’observació, sinó demanar el perquè. No únicament llegir els documents, sinó contrastar si la realitat és així. No quedar-me únicament en explicacions, sinó demanar si hi puc participar per vivenciar-ho en primer persona. Pel que fa a analitzar i reflexionar sobre els processos d’ensenyament- aprenentatge, considero que aquesta és una de les competències en les que cal temps i pràctica per assolir-les. Ja que en un primer moment podem veure moltes pràctiques, però és amb l’observació i els temps quan veiem quines funcionen i quines no, però sobretot el perquè. A la meva aula, per exemple, al mestra va fent anotacions dels projectes que du a terme, penso que seria interessant demanar-li si és possible veure-ho per poder saber el seu punt de vista, el que creu que s’ha de millorar, el que creu que ha funcionat, etc. Cal que quan la mestra realitza una activitat no em quedi amb si als infants els hi ha agradat o no, sinó que he de demanar el perquè d’aquella activitat, en què es basa i que ha fet per avaluar-la. I si és possible avaluar-la conjuntament i pensar que millorar i perquè. Pel que fa a la reflexió de processos de millora, crec que seria interessant demanar llocs interessant de recerca. Ja que jo puc cercar per Internet informació sobre aquest tema, però considero que mestres com les nostres que duen tants d’anys a una escoleta tenen molts més recursos que em podrien ser útils per avançar en aquest camps.

Pel que fa a la resta de competències d’en Philipp Perrenoud: Organitzar i animar situacions d’aprenentatge. Aquesta és una de les competències que es desenvolupa i millora amb la pràctica. Aquestes setmanes he pogut veure com dia a dia aquesta competència anava millorant ja que és quan ets en contacte amb els nins quan veus si aquella activitat que has plantejat realment funciona. I és quan ets amb els nins quan veus els seus interessos, capacitats, ets., i pots preparar activitats més optimes. Pel que fa a l’avaluació d’aquets considero que per fer-ho correctament he de demanar opinió a la mestra i poc a poc ser capaç de fer-ho jo. Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferenciació. Aquesta és una pràctica on cal combinar l’observació amb l’ajuda de la mestra per poder desenvolupar correctament. A la meva aula hi ha tres infants amb NESE i a més dos grups molt diferenciats, per diferència d’edat, on es veu que una tenen unes capacitats més desenvolupades que altres- aquests dies he pogut veure com funciona cada infant gràcies a la pràctica. I gràcies a l’ajuda de la mestra he pogut anar adaptant els processos. Per tant, considero que en aquest punt sé el que necessita i del que és capaç cada infant. Ara em manca l’ajuda de la mestra i ser capaç de demanant per anar adaptant les activitats a cada un. Implicar als alumnes en els seus aprenentatges i en el seu treball, motivar els infants és fonamental i per això considero que és fonamental observar les tècniques que fa servir al mestra per captar l’atenció dels infants i sobretot partir dels seus interessos. A més, he de ser capaç d’observar si sóc capaç de dur-ho a terme i si no es així demanar que puc millorar per aconseguir-ho. Fer feina en equip, participar en la gestió de la escola i informar i implicar als pares, són capacitats en les qual més que observar i demanar, és necessari participar. Considero que és important per millorar aquestes capacitats involucrar-me en l’escoleta. Per això considero que he de demanar si hi puc participar, primer únicament observant com ho fan i més endavant anar fent petites aportacions fins que sigui capaç de dur-ho a terme tota sola. Per fer servir les noves tecnologies crec necessari demanar quins són els programes i tècniques que puc fer servir i cercar pel meu compte recursos tecnològics que em puguin servir i després mostrar-los a les mestres perquè em donin la seva opinió. Organitzar la pròpia formació continua, pel que fa a aquesta competència, crec que és necessari cercar pel meu compte quins cursos puc realitzar o cercar informació. Però també demanar a la mestra quines associacions coneix ja que elles ho duen a terme i ho saben millor que jo. He de tenir la ment oberta al canvi i mai deixar de cercar, innovar, demanar, etc.

En definitiva, cal compaginar observació amb participació. Observant molt bé com funciona tot però sempre demanant tot allò que no entenem, tot allò que no sabem perquè es fa així, etc. Comunicant idees, inquietuds, dubtes, preguntes, etc. I participant en tots el processos sempre que sigui possible.

Considero que amb aquesta activitat la competència més treballada és sobretot la 2. Ja que, com diu aquests, he reflexionat sobre el meu propi procés d’aprenentatge: Identificant punts forts i punts febles,  descrivint el que vull aprendre, els objectius que em proposo, m’he fet preguntes relacionades amb el propi procés d’aprenentatge, etc. Però també es treballa la 3 "Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centre d'Educació Infantil", ja que em faig preguntes sobre el que he observat, aporto reflexions, constrasto allò que recullen els documents del centre amb el que es realitza, etc.