En quant a les
capacitats que considero que tinc assolides, crec que és important no
deixar-les mai de banda. Penso que tot i que, en la nostra opinió, pensem que
som competents en un tema cal estar sempre oberts a canvis, a millores, a
novetats, etc., cal reflexionar sempre i no quedar estancats en el que ja
sabem. En quant a competències que em manquen, considero que són competències
que aquestes setmanes que he estat a l’escoleta he pogut vivenciar més
properament que amb la teoria.
Per exemple, en la
competència de reflexionar sobre el meu
prop procés d’aprenentatge, en un primer moment, vaig dir que sóc capaç de
reflexionar però que em costava expressar-ho amb paraules. Considero que a
través d’aquest blog i de totes les feines d’aula he estat capaç de millorar
aquest punt, ja que contínuament he d’expressar-me per poder millorar, he de
ser capaç de formar-me preguntes però sobretot de transmetre-les a la meva
tutora per poder donar-li resposta. Per tant, considero que aquest procés no ha
de ser sols intern, sinó que he de demanar a la meva tutora totes les meves
dubtes, ser capaç d’expressar el que no entenc, el que vull fer amb els nins
perquè em digui si és apropiat, etc. M’he donat compte de què és tan important
reflexionar com plasmar-hi i comunicar-ho, i considero que amb el dia a dia ho
he anat millorant i ho puc seguir fent. En quant a analitzar i reflexionar sobre els centres d’Educació Infantil,
considero que aquesta és una competència que es millora observant i demanat.
Quan veig una cosa que no entenc perquè és fa així he de demanar. També ho he
entès més llegint el PEC i els documents de centre, però sobretot em de demanar
sobre com duen a terme tot allò que té a veure amb el funcionament de l’escola.
I vivenciar-ho si és possible, per exemple assistint a reunions, a claustres,
entrevistes, etc. No quedar-me únicament en l’observació, sinó demanar el
perquè. No únicament llegir els documents, sinó contrastar si la realitat és
així. No quedar-me únicament en explicacions, sinó demanar si hi puc participar
per vivenciar-ho en primer persona. Pel que fa a analitzar i reflexionar sobre
els processos d’ensenyament-
aprenentatge, considero que aquesta és una de les competències en les que
cal temps i pràctica per assolir-les. Ja que en un primer moment podem veure
moltes pràctiques, però és amb l’observació i els temps quan veiem quines
funcionen i quines no, però sobretot el perquè. A la meva aula, per exemple, al
mestra va fent anotacions dels projectes que du a terme, penso que seria
interessant demanar-li si és possible veure-ho per poder saber el seu punt de
vista, el que creu que s’ha de millorar, el que creu que ha funcionat, etc. Cal
que quan la mestra realitza una activitat no em quedi amb si als infants els hi
ha agradat o no, sinó que he de demanar el perquè d’aquella activitat, en què
es basa i que ha fet per avaluar-la. I si és possible avaluar-la conjuntament i
pensar que millorar i perquè. Pel que fa a la reflexió de processos de millora, crec que seria interessant
demanar llocs interessant de recerca. Ja que jo puc cercar per Internet
informació sobre aquest tema, però considero que mestres com les nostres que
duen tants d’anys a una escoleta tenen molts més recursos que em podrien ser útils
per avançar en aquest camps.
Pel que fa a la resta de
competències d’en Philipp Perrenoud: Organitzar
i animar situacions d’aprenentatge. Aquesta és una de les competències que
es desenvolupa i millora amb la pràctica. Aquestes setmanes he pogut veure com
dia a dia aquesta competència anava millorant ja que és quan ets en contacte
amb els nins quan veus si aquella activitat que has plantejat realment
funciona. I és quan ets amb els nins quan veus els seus interessos, capacitats,
ets., i pots preparar activitats més optimes. Pel que fa a l’avaluació d’aquets
considero que per fer-ho correctament he de demanar opinió a la mestra i poc a
poc ser capaç de fer-ho jo. Elaborar i
fer evolucionar els dispositius de diferenciació. Aquesta és una pràctica
on cal combinar l’observació amb l’ajuda de la mestra per poder desenvolupar
correctament. A la meva aula hi ha tres infants amb NESE i a més dos grups molt
diferenciats, per diferència d’edat, on es veu que una tenen unes capacitats més
desenvolupades que altres- aquests dies he pogut veure com funciona cada infant
gràcies a la pràctica. I gràcies a l’ajuda de la mestra he pogut anar adaptant
els processos. Per tant, considero que en aquest punt sé el que necessita i del
que és capaç cada infant. Ara em manca l’ajuda de la mestra i ser capaç de
demanant per anar adaptant les activitats a cada un. Implicar als alumnes en els seus aprenentatges i en el seu treball, motivar
els infants és fonamental i per això considero que és fonamental observar les tècniques
que fa servir al mestra per captar l’atenció dels infants i sobretot partir
dels seus interessos. A més, he de ser capaç d’observar si sóc capaç de dur-ho
a terme i si no es així demanar que puc millorar per aconseguir-ho. Fer feina en equip, participar en la gestió
de la escola i informar i implicar als pares, són capacitats en les qual més
que observar i demanar, és necessari participar. Considero que és important per
millorar aquestes capacitats involucrar-me en l’escoleta. Per això considero
que he de demanar si hi puc participar, primer únicament observant com ho fan i
més endavant anar fent petites aportacions fins que sigui capaç de dur-ho a
terme tota sola. Per fer servir les
noves tecnologies crec necessari demanar quins són els programes i tècniques
que puc fer servir i cercar pel meu compte recursos tecnològics que em puguin
servir i després mostrar-los a les mestres perquè em donin la seva opinió. Organitzar la pròpia formació continua, pel
que fa a aquesta competència, crec que és necessari cercar pel meu compte quins
cursos puc realitzar o cercar informació. Però també demanar a la mestra quines
associacions coneix ja que elles ho duen a terme i ho saben millor que jo. He de
tenir la ment oberta al canvi i mai deixar de cercar, innovar, demanar, etc.
En definitiva, cal
compaginar observació amb participació. Observant molt bé com funciona tot però
sempre demanant tot allò que no entenem, tot allò que no sabem perquè es fa
així, etc. Comunicant idees, inquietuds, dubtes, preguntes, etc. I participant
en tots el processos sempre que sigui possible.
Considero que amb
aquesta activitat la competència més treballada és sobretot la 2. Ja que, com
diu aquests, he reflexionat sobre el meu propi procés d’aprenentatge: Identificant punts
forts i punts febles, descrivint el que vull aprendre, els objectius que
em proposo, m’he fet preguntes relacionades amb el propi procés d’aprenentatge,
etc. Però també es treballa la 3 "Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centre d'Educació Infantil", ja que em faig preguntes sobre el que he observat, aporto reflexions, constrasto allò que recullen els documents del centre amb el que es realitza, etc.