16 de abril de 2013

Bones pràctiques

A continuació vos mostraré tres pràctiques d'aula que m'ha semblat interessants després d'haver vist un gran nombre de pràctiques. Totes aquestes han estat triades per la seva metodologia, ja que no són gaire dirigides sinó que deixen que els infants experimentin i manipulin lliurement, la qual cosa em semblen força interessants. Però sobretot perquè són activitats fetes amb materials naturals, no estructurats i que els hi resulten propers als infants.

Materials d’experimentació
En aquesta activitat fan servir com a material principal aigua, sorra, farina, arròs, etc. Materials que els infants poden trobar fàcilment a la seva vida quotidiana. Això és el que més m'agrada, ja que trobo molt interessant que els infants manipulin amb materials naturals, no estructurats, que poden trobar fàcilment i que són propers a ells.
A més d’això també comptaven amb diversos materials per poder fer transvasaments, per omplir, buidar, agafar deixar caure, etc. així com pots de vidre, capses, embuts, coladors, etc. Materials que, tot i no ser
naturals, els infants els coneixen perquè els han vist a casa diàriament. Em sembla interessant la idea de què facin servir materials quotidians extrets del seu context i experimentin amb ells lliurement.

D’aquesta manera els infants poden experimentar lliure i autònomament molts d’aprenentatges molt interessant per si sols. Considero que és una activitat molt simple i molt poc dirigida, fet que fa que siguin ells mateixos els qui decideixin com actuar, com descobrir, com aprendre. Així els infants estructuren la ment mitjançant la informació que reben de l’experimentació. També a través d’aquests materials, els infants poden desenvolupar i augmentar el seu nivell de concentració i imaginació i també creen les seves pròpies hipòtesis.

 La festa de la tardor

Aquesta és una activitat que es realitza amb molts de materials diversos, tots ells quotidians, naturals i propers a l’infant; com les castanyes, fulles, nous, magranes, glans, avellanes, moniatos, pinyes, carbasses, taronges, pomes, raïm, figues, panses, pinyons, panotxes..
Una vegada presentat el material, tot queda en mans dels infants, ja que ells mateixos poden manipular, tastar, experimentar, observar i descobrir tot allò que els interessa al voltant d'aquest material.

Em sembla interessant que els infants s’apropin a la tardor, un fet natural, a través de materials naturals propis d’aquesta. Així ells poden relacionar aquell material amb aquella estació i descobrir per ells mateixos totes les característiques que tenen com el gust, el tacte, el pes, la textura, l’olor, la mida..
A més, em sembla interessant que una vegada han exprimit al màxim totes les possibilitats manipulatives dels materials, facin diverses activitats perquè quedi constància com murals o mòbils. 

Juguem amb magranes
Prèviament a aquesta activitat els infants ja han experimentat amb aquest material, les magranes, fent-les rodolar,sospesar, i traslladar per tota l’aula..Una vegada que els infants han descobert tot allò que els interessava han passat a veure com són per dintre i a jugar amb les granes que trobem a dintre.

L’activitat consisteix en el següent: Els infants es posen una bossa a mode de davantal per no embrutar-se i preparen les taules perquè no s’embrutin. Una vegada que està tot llest els infants es posen a manipular lliurement amb els diversos materials dels quals disposen; rodets, pots, tubs transparents, safates, oueres i petxines. Tot i això, les mans és l’eina que més fan servir, aixafen, esclaten, pitgen, trepitgen..

Aquesta em sembla una activitat interessant pel mateix que les anteriors, ja que el material és totalment natural i l’activitat no està dirigida. Els infants poden manipular lliurement, sense temps, sense un adult que els dirigeixi, sense una finalitat comú

Considero que les competències que treballo amb aquesta entrada són la número 4 "Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament- aprenentatge" ja que la finalitat principal d'aquesta entrada és identificar bones pràctiques, una de les subcompetències d'aquesta competència. I la número 5 "Reflexionar sobre els processos de millora" ja que he reflexionat sobre els trets diferencials de les bones pràctiques a l''hora de seleccionar aquestes pràctiques, donant motius de perquè he triat aquestes 3 com a bones pràctiques i no unes altres