6 de junio de 2013

Competències assolides

Arribats a aquest punt, i després d’haver fet diverses entrades relacionades amb les competències, aquesta entrada anirà destinada a fer una cloenda sobre aquestes. Vaig realitzar una primera entrada sobre les competències que volia arribar a assolir i una segona sobre com arribar a aconseguir-ho. Aquesta tercera entrada sobre les competències va destinada a avaluar si les he arribat a assolir com m’esperava.
Penso que encara em queda un llarg camí que recórrer per poder dir que tinc totes les competències realment assolides. Però amb tot aquest procés de pràctiques puc dir que he fet un gran procés en aquest sentit. Primerament he entrar en contacte amb aquesta nova metodologia la qual requereix una gran reflexió. I una vegada interioritzada aquesta metodologia he aconseguit aprenentatges molt interessants i sobretot significatius, a través de la reflexió, pel que va al meu procés com a aprenent. 

A continuació comentaré les competències i com considero que em sento respecte a cada una d’aquestes:

Autonomia en l’aprenentatge. Pel que fa a aquesta competència,  considero que per resoldre activitats plantejades durant aquesta assignatura i aquest Pràcticum, he hagut de cercar informació i fer servir dades reals del que he anat observant. Aquesta és una competència molt treballada durant aquests mesos ja que reflexionar, observar, cercar informació i comparar bones pràctiques autònomament ha estat una tasca continuada. Com diu aquesta competència, he hagut de revisar altres blocs i altres experiències per comprar-les amb la meva i poder extreure aprenentatges i conclusions.
En definitiva, puc dir que aquesta competència ja estava iniciada abans de començar les pràctiques ja que durant la carrera hem d’aprendre a ser autònoms, cercar informació, contrastar dades, comparar teoria i pràctica, etc., per poder dur a terme qualsevol treball, però amb aquesta assignatura ho he treballat encara més. Sobretot el fet de comprar teoria i pràctica, comprant el que veia a la pràctica d’aula amb la teoria que havia après o que havia de cercar. També he hagut de veure altres blocs o altres treballs, la qual cosa considero una de les coses més adients i enriquidores per poder aprendre els uns dels altres.
També he après a treure les meves pròpies conclusions, el perquè de les coses, i no quedar-me en què una cosa es fa així perquè si, sinó cercar el sentit. Aquesta és una de les coses que no tenia assolides i gràcies a la feina de la assignatura he aconseguit enriquir i penso que és molt útil.
Aquesta és una competència que he assolit durant aquest període gràcies a la feina feta i que, tot i ja no tenir que fer aquestes treballs, continuaré duent a terme perquè és molt útil per a avançar com a profesional.

En quant a reflexionar sobre el seu propi procés d’aprenentatge, considero que identificar els meus punts forts i els meus punts dèbils és una competència que he pogut assolir gràcies a la pràctica. Me’n he adonat que fins que no he estat jo l’encarregada de dura  terme el dia a dia dins l’aula no he vist realment el que sóc i el que no sóc capaç de fer. Gràcies a la pràctica he pogut anar corregint-me a jo mateixa, reduint els meus punts dèbils i millorant els meus punts forts. I no sols amb la pràctica, sinó amb tota la feina realitzada durant aquest temps, com ara mateix amb aquesta entrada.
El que més m’ha costat, pel que fa a aquesta competència, és identificar creences. He pogut aprendre el que són i identificar-les si són molt evidents. Però em costa identificar les creences de la mestra molt més que les meves pròpies, considero que és molt subjectiu i que pot ser la meva opinió sigui diferent de la seva. Però tot i així també és un aspecte que he pogut millorar.
També puc dir que una de les coses que més he desenvolupat és aprendre a descriure el que vull expressar, proposar objectius, fer-me i fer preguntes, recollir dubtes i argumentar el perquè de les coses. Pot ser no ho hagi desenvolupat com cal, però si que ho he treballat molt i així com abans hem costava molt posar paraules al que pensava, considero que ara he après a argumentar i exposar idees millor.
En definitiva, me’n he adonat que actuar sense marcar-se uns objectius i sense aturar-se a reflexionar sobre el sentit que tenen les coses, fa que ens quedem en la “zona de confort” i no puguem avançar com a professionals. Abans em mancava aturar-me a reflexionar sobre el que estava fent, únicament actuava. Ara me’n he adonat que reflexionar és imprescindible dins aquest món.

Com diu aquesta competència, analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil, al llarg d’aquets mesos, m’he fet moltes preguntes sobre com funcionava el meu centre. Al principi aquestes preguntes únicament eren dubtes que em plantejava, però poc a poc i gràcies a les activitats que havia de realitzar, vaig anar demanant i donant resposta a les meves preguntes. Aquest Pràcticum i aquesta assignatura m’ha ajudat a aprendre a donar resposta a les meves preguntes, a observar, demanar i reflexionar.
No només m’he fet preguntes sobre com funcionava el centre, sinó també sobre el que veia, sobre la pràctica educativa. Al principi tenia moltes dubtes sobre perquè es feia una cosa de tal manera i no d’una altra. Però també he après a reflexionar sobre el que veia, demanar-me el perquè i després demanar-ho i poder contrastar les meves idees amb la realitat.
En definitiva, he après a observar allò que succeïa dins la meva aula i a reflexionar sobre el que veia, sobre perquè es feia així. I després demanar a la meva tutora d’aula un perquè de les coses que no entenia per entendre el sentit de les coses.
Pel que fa a contrastar documents de centre amb la pràctica educativa, dir que és una de les competències que he pogut posar en pràctica fent les pràctiques. Ja que comptàvem amb el PEC o documents sobre la metodologia que s’empra a aquest centre. Dia a dia he pogut anar observant el que veia i contrastar-ho amb el que havia llegit prèviament, per això puc dir que aquesta competència la he pogut desenvolupar corrrectament.

Pel que fa a analitzar i reflexionar sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge, durant aquest període he pogut identificar bones pràctiques tant dins la meva aula com dins les aules de les meves companyes; a més de saber comprar-les entre elles. Gràcies a la pràctica he pogut interiortizar millor els coneixements teòrics, ja que abans sabia el que era una bona pràctica teòricament, però ara ho he pogut comprovar dins l’aula gràcies als resultats que se’n obtenien, a la satisfacció dels infants, al grau d’assoliment dels objectius proposats, etc.
També, encara que m’ha costat més que identificar bones pràctiques, he après a anar identificant els marcs teòrics que justificaven les pràctiques que anava observant. Intentava trobar un sentit teòric a la pràctica que observava i després ho contrastava amb la resposta de la mestra.

Reflexionar sobre el procés de millora és un dels aspectes que he treballat durant aquestes pràctiques amb el projecte de millora i altres activitats. Considero que la millora ha d’estar sempre present, tot i que no sempre vol dir que allò que es vol millorar estava malament, sinó que volem progressar, no quedar-nos allà on som i anar més enllà. Me’n he adonat que tenir una ment oberta al canvi és imprescindible dins aquest món.
He après a justificar i contextualitzar el projecte de millora a partir de l'anàlisi de necessitats i de la identificació del problema. És a dir, he après a detectar necessitats justificades dins el centre o dins l’aula i a comunicar-ho a la meva mestra per poder posar-hi solució.
També he après, tot i que no sempre he obtingut els resultats adients, a cercar informació en relació amb el projecte de millora i aporta referències bibliogràfiques. ja que una millora s’ha de basar en uns referents teòrics, no es poden fer canvis sense un motiu i sense uns objectius prèviament establerts, sinó que s’han de cercar referències que ens puguin ajudar a dur a terme aquesta millora de forma correcta.

Finalment, pel que fa a preveure els obstacles i les resistències en l'aplicació del projecte de millora, dir que també ho he dut a terme gràcies al projecte de millora que tenim en marxa en la nostra escoleta. En tractar-se d’un hort, hem hagut de pensar que fer quan hi ha mal temps o altres variables. Crec que aquesta competència està assolida gràcies a la posada en pràctica d’un projecte de millora.

Per tant, en general, puc dir que la valoració final és molt més positiva que negativa. El grau d’assoliment dels objectius plantejats en un primer moment a través del treball per competències és elevat ja que, tot i no haver assolit totes les competències de forma total, totes han estat treballades durant aquest temps. Per tot això, penso que la tasca realitzada am aquesta assignatura requereix molt de temps però ha estat molt gratificant i de gran utilitat.

La competència treballada amb aquesta entrada és la 2, ja que penso que amb aquesta entrada he identificat els meus punts forts i febles a més de valorar el treball de les competències durant aquest temps. I he reflexionat sobre els meus errors cercant la manera de millorar en la meva actuació professionals

No hay comentarios:

Publicar un comentario