5 de marzo de 2013

El meu punt de partida

On sóc?


Com a practicants i com a futures mestres, hem de ser capaç de reflexionar sobre el nostre punt de partida. Hem de saber on som i on volem arribar, per poder així posar els mitjans necessaris per aconseguir-ho. Hem de ser capaç de reflexionar sobre les nostres competències per així trobar mancances i fortaleces, per ser capaç de millorar la nostra pràctica, superar els nostres punts dèbils i reforçar els punts forts. Per això, ara començaré amb una reflexió pròpia sobre com em veig de cara a les competències que es treballen dins l'aula, tant les proposades per Perrenoud com les competènces de l'assignatura. Quines trob que he de millorar i quines trob que tinc assolides, de tal manera que em centraré en millorar les que cal assolir i reforçar les que tinc assolides. Trobem competències relacionades amb l'autonomia, la reflexió sobre el propi procés d'aprenentatge, la reflexió sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge, la reflexió sobre els processos de millora i la reflexió sobre els centres d'Educació Infantil, entre d'altres.

1. És autònom en l’aprenentatge (Cerca i accedeix a dades i recursos per resoldre les activitats, reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació, accedeix i revisa altres experiències per ampliar la pròpia formació, arriba a conclusions a partir de la contrastació)
Considero que soc autònoma a l’hora de cercar informació o recursos que hem són necessaris per la meva pràctica. En la meva opinió, em considero apta en quan accedir i cercar sobre diferents dades per constrastar informació, resoldre diverses situacions o dur a terme una bona pràctica. Penso que cal reflexionar sobre el que anem fent i ser capaç de anar detectant el que anem fent bé i el que cal millorar de forma autònoma. Comparar la pròpia pràctica amb la de altres companyes amb les mateixes característiques és una bona eina per poder millorar. Considero que aquesta és una de les competències que tinc desenvolupada i la qual considero molt important. Ja que tot i que és important treballar en grup, cal ser autònom amb el nostre propi procés.

2.   Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge (Identifica punts forts i punts febles, les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb el que observa al centre, descriu el que vol aprendre, els objectius que es proposa, es fa preguntes relacionades amb el propi procés d’aprenentatge, recull dubtes i dilemes, argumenta el que ha fet i per què, reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació professional)
En quant a la competència sobre la reflexió del meu procés d’aprenentatge, considero que és una competència molt important i que va lligada a la anterior. Ja que hem de reflexionar sobre la nostra pràctica per poder-la millorar autònomament. Considero que soc capaç d’identificar els meus punts fort i els meus punt dèbils ja que només cal fer una auto- observació per veure-ho clarament. Tot i que penso que algunes vegades hem resulta difícil descriure o expressar idees, dubtes, explicacions, etc., tot i que jo les entenc perfectament, a vegades hem costa expressar-ho amb les paraules adequades. Per tant, considero que soc capaç de reflexionar sobre el meu aprenentatge però considero que hem costa plasmar-ho.

3. Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil ( Es fa preguntes sobre el que ha observat,  aporta reflexions, contrasta allò que recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen)
Hem considero una persona que té moltes inquietuds sobre com funcionen les coses, el perquè es fa així, etc., i tot i que moltes vegades em quedo amb el dubte i no ho demano, en el cas concret de les pràctiques no ha estat així. Moltes vegades he observat que qualque cosa funcionava d’una determinada manera i ho he demanat per poder entendre millor tot el funcionament del centre. Considero que entendre bé el funcionament del centre és fonamental i per això és fonamental demanar tot allò que ens causa dubtes, la qual cosa jo faig. Una vegada que tot això està fet, cal contrastar-ho amb els documents que tenim. Aquesta considero que és una competència que tinc assolida.

4. Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge ( Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l’aula, identifica bones pràctiques, les compara, elabora hipòtesis)
Aquesta és una de les competències que considero que no tinc del tot assolides i que considero molt important i per tant que he d’assolir correctament durant aquest període. Considero que soc capaç de reconèixer una bona pràctica i comprar pràctiques entre si, però hem costa relacionar les pràctiques amb el marc teòric que ho justifica, ja que encara em costa relacionar la teoria amb la pràctica.

5. Reflexiona sobre el procés de millora ( Reflexiona sobre els trets diferencials entre bones pràctiques i projectes de millora, justifica i contextualitza el projecte de millora, cerca informació en relació amb el projecte de millora i aporta referències bibliogràfiques, preveu els obstacles i les resistències en l'aplicació del projecte de millora)
Reflexionar sobre el procés de millora és fonamental per una bona pràctica. Considero que soc capaç d’identificar bones pràctiques i projectes de millora a través de l’observació, del que cal millorar, del que funciona o no funciona, etc., però el que més em costa es posar solució a allò que he observat. Soc capaç de cercar informació sobre allò que vull millorar i preveure que funcionarà i que no. Però com em passa amb altres competències, el que em manca és el procés de dur-ho a terme. Però considero que tot això ho anirem assolint amb la pràctica, ja que hem fet molts treballs escrits al llarg de la carrera i per això aquesta part la tinc ben assolida, però el que em manca ara és dur aquest treball escrit a la pràctia.


També trobem deu competències per ensenyar, segons l'autor Philipp Perrenoud. Aquestes competències que també cal analitzar i reflexionar sobre elles abans d'iniciar el nostre itinerari com a practicants són les següents:

Organitzar i animar situacions d’aprenentatge
En quant al fet d’elaborar situacions didàctiques òptimes amb els seus continguts i objectius, considero que tinc capacitat per elaborar activitats significatives per als infants, però em manca saber com dur-les a la pràctica o confirmar que aquestes són realment òptimes. La qual cosa amb les pràctiques podré comprovar quan ho dugui a la pràctica i amb la ajuda de la tutora d’aula.  Considero que pel que fa a aquesta competència, tinc clar el que s’ha de fer per em falta saber posar-ho en pràctica.
Gestionar la progressió dels aprenentatges
 Per a una mestra és fonamental saber quin és el nivell en el qual es troba cada infant. Ha de saber quin és el nivell d’aprenentatge i avaluar si està fent les coses com cal perquè aquest desenvolupament sigui òptim. Penso que sabria veure quines metodologies, activitats, pràctiques, etc., funcionen i quines no, però el que més em costaria és modificar el que no funciona, tot i que penso que podria arribar a saber fer-ho correctament.
Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferenciació
Per ser una bona mestra és important no globalitzar, sinó saber que cada infant és un individu amb un ritme propi, amb unes característiques concretes i amb uns gustos i pors diferents. Per això, cal fixar-nos en aquestes peculiaritats i no deixar que passin desapercebudes, sinó partir d’elles, dels interessos de cada infant, del que li atreu, respectar cada ritme i cada diferència. Ha de saber dur el dia a dia de l’aula i la seva metodologia tenint en compte tota aquesta varietat, sense deixar fora a cap infant. En la meva opinió, aquesta és una de les competències que considero que tinc desenvolupada, ja que crec que sé veure les necessitats de cada individu i adaptar-me a elles. Tot i que, penso que em resultarà una mica difícil quan un infant tingui unes característiques molt peculiars i hagi d’aprendre a treballar amb ell, cosa que crec que amb la pràctica podré superar.
Implicar als alumnes en els seus aprenentatges i en el seu treball
Aconseguir que els infants es sentin motivats amb el que fan és fonamental perquè s’impliquin i perquè els seus aprenentatges siguin significatius. Una bona mestra ha de ser capaç de dur a terme activitats, projectes, etc., que engresquin als infants, per això considero important partir dels propis interessos dels infants, del que observem que els agrada o del que ells mateixos ens demanen. Per això és interessant facilitar als infants varietat perquè puguin triar el que més els hi agrada. A més d’això, els infants han de ser capaços d’autoavaluar-se. Hem d’implicar als infants en les decisions que prenen, fent que participin democràticament. Penso que triar activitats que motivin als infants és senzill, ja que cal escoltar-los, observar-los i ells mateixos ens ho demostren o ens ho diuen. Dur-ho a la pràctica de forma atractiva ja em costa més, però això és qüestió d’experiència.
Fer feina en equip
Fer feina en equip és una de les competències que més he pogut desenvolupar durant aquests tres anys de carrera. Ja que, fer feina en equip és un dels elements indispensables per poder fer front a qualsevol assignatura de forma òptima. Hem fet un gran nombre de treballs, projectes, exposicions, etc., en grup. Col·laborar és un valor fonamental dins l’educació.
Participar en la gestió de la escola
Gestionar l’escola i de tot el que forma part d’aquesta és un fet fonamental per una mestra. Considero que en aquest moment no tinc les capacitats suficients per gestionar jo tota sola una escola, però això és perquè encara no ho he posat en pràctica. Crec que una vegada que sàpiga com és el funcionament d’una escola i les funcions que s’han de realitzar ho podré dur a terme. Per tant, tot i que ara em manquen competències trobo que només cal veure com funciona organitzativament una escola per poder dur-ho a terme jo mateixa.
Informar i implicar als pares
Aquesta és una competència que em preocupa un poc, ja que he tingut contacte amb infants i mestres, però a l’hora de xerrar amb els pares qui ho feia era la mestra encarregada. Considero que aquesta és una competència molt important, ja que els pares són una peça clau dins les escoles i s’ha de saber com implicar-les, mantenint-les sempre al dia de tot el que passa. Tot i això, considero que durant la carrera hem après moltes estratègies sobre com parlar als pares a les reunions, sobre com vincular-los a l’escola, etc., i només manca posar-ho en pràctica.
Fer servir les noves tecnologies
Considero que avui en dia el món de les tecnologies està molt relacionat amb el món de l’educació. Amb els gran avanços que hi ha, és molt important estar al dia en quant a les TIC. Això és un dels motius pels qual hem d’estar en continu avanç, sempre actualitzant els nostres coneixement per estar al dia.  Considero que tinc coneixements sobre noves tecnologies, sobre com cercar informació, però no tots els programes que es poden fer servir dins l’aula. Continguts que esper poder aprendre.
Afrontar els deures i els dilemes ètics de la professió
És imprescindible lluitar contra la violència, els prejudicis, la discriminació sexual, ètnica i social, etc., desenvolupar el sentit de la responsabilitat, la solidaritat i el sentiment de justícia. Considero que aquesta és una de les competències que si formen part del repertori de les que jo tinc. En la meva opinió, és fonamental.
Organitzar la pròpia formació continua
Em considero una persona molt activa que no li agrada deixar d’avançar, aprendre i millorar. Per això considero que aquesta és una de les competències amb les quals no tinc problema, ja que m’agrada la lectura, la experimentació, el treball en equip, etc. Considero que és important reflexionar sobre els propis coneixements per no deixar mai d’ampliar-los i millorar-los.

Considero que analitzant les meves competències estic treballant l'autonomia en l'aprenentage i la reflexió sobre el meu propi procés d'aprenentatge. Ja que, d'una banda, considero que amb aquesta activitat he hagut de llegir quines són les competències que s'han d'assolir, analitzar-les, reflexionar sobre elles, etc., una vegada llegida i analitzada tota la informació, he hagut d'arribar a unes conclusions a través de la contrastació de la teoria existent de les competències i les meves pròpies idees. I d'altra banda, considero que treballo la reflexió sobre el meu procés d'aprenentatge ja que he hagut d'identificar els meus punts forts i els meus punts febles, he contrastat les meves idees amb la pràctica, m'he qüestionat el que faig, com ho faig, el que se fer, el que em fa por, etc., he argumentat el perquè del que sóc capaç de fer, i el perquè d'allò que no domino i he reflexionat al voltant dels meus errors i com millorar-los de cara al futur.