On sóc?
Com a practicants i com a futures mestres, hem de ser capaç de reflexionar sobre el nostre punt de partida. Hem de saber on som i on volem arribar, per poder així posar els mitjans necessaris per aconseguir-ho. Hem de ser capaç de reflexionar sobre les nostres competències per així trobar mancances i fortaleces, per ser capaç de millorar la nostra pràctica, superar els nostres punts dèbils i reforçar els punts forts. Per això, ara començaré amb una reflexió pròpia sobre com em veig de cara a les competències que es treballen dins l'aula, tant les proposades per Perrenoud com les competènces de l'assignatura. Quines trob que he de millorar i quines trob que tinc assolides, de tal manera que em centraré en millorar les que cal assolir i reforçar les que tinc assolides. Trobem competències relacionades amb l'autonomia, la reflexió sobre el propi procés d'aprenentatge, la reflexió sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge, la reflexió sobre els processos de millora i la reflexió sobre els centres d'Educació Infantil, entre d'altres.
1. És autònom en
l’aprenentatge (Cerca i accedeix a dades i recursos per resoldre les
activitats, reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació,
accedeix i revisa altres experiències per ampliar la pròpia formació, arriba
a conclusions a partir de la contrastació)
Considero que soc
autònoma a l’hora de cercar informació o recursos que hem són necessaris per la
meva pràctica. En la meva opinió, em considero apta en quan accedir i cercar
sobre diferents dades per constrastar informació, resoldre diverses situacions
o dur a terme una bona pràctica. Penso que cal reflexionar sobre el que anem
fent i ser capaç de anar detectant el que anem fent bé i el que cal millorar de
forma autònoma. Comparar la pròpia pràctica amb la de altres companyes amb les
mateixes característiques és una bona eina per poder millorar. Considero que
aquesta és una de les competències que tinc desenvolupada i la qual considero
molt important. Ja que tot i que és important treballar en grup, cal ser
autònom amb el nostre propi procés.
2. Reflexiona
sobre el seu propi procés d’aprenentatge (Identifica punts forts i punts
febles, les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences
personals amb el que observa al centre, descriu el que vol aprendre, els
objectius que es proposa, es fa preguntes relacionades amb el propi procés
d’aprenentatge, recull dubtes i dilemes, argumenta el que ha fet i per què,
reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva
actuació professional)
En quant a la
competència sobre la reflexió del meu procés d’aprenentatge, considero que és
una competència molt important i que va lligada a la anterior. Ja que hem de
reflexionar sobre la nostra pràctica per poder-la millorar autònomament. Considero
que soc capaç d’identificar els meus punts fort i els meus punt dèbils ja que
només cal fer una auto- observació per veure-ho clarament. Tot i que penso que
algunes vegades hem resulta difícil descriure o expressar idees, dubtes,
explicacions, etc., tot i que jo les entenc perfectament, a vegades hem costa
expressar-ho amb les paraules adequades. Per tant, considero que soc capaç de
reflexionar sobre el meu aprenentatge però considero que hem costa plasmar-ho.
3. Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres
d’Educació Infantil ( Es fa preguntes sobre el que ha observat,
aporta reflexions, contrasta allò que recullen els documents del centre
amb les pràctiques i rutines que es realitzen)
Hem considero una
persona que té moltes inquietuds sobre com funcionen les coses, el perquè es fa
així, etc., i tot i que moltes vegades em quedo amb el dubte i no ho demano, en
el cas concret de les pràctiques no ha estat així. Moltes vegades he observat
que qualque cosa funcionava d’una determinada manera i ho he demanat per poder
entendre millor tot el funcionament del centre. Considero que entendre bé el
funcionament del centre és fonamental i per això és fonamental demanar tot allò
que ens causa dubtes, la qual cosa jo faig. Una vegada que tot això està fet,
cal contrastar-ho amb els documents que tenim. Aquesta considero que és una
competència que tinc assolida.
4. Analitza i reflexiona sobre els processos
d’ensenyament-aprenentatge ( Identifica els marcs teòrics que
justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l’aula,
identifica bones pràctiques, les compara, elabora hipòtesis)
Aquesta és una de les
competències que considero que no tinc del tot assolides i que considero molt
important i per tant que he d’assolir correctament durant aquest període.
Considero que soc capaç de reconèixer una bona pràctica i comprar pràctiques
entre si, però hem costa relacionar les pràctiques amb el marc teòric que ho
justifica, ja que encara em costa relacionar la teoria amb la pràctica.
5. Reflexiona sobre el procés de millora ( Reflexiona
sobre els trets diferencials entre bones pràctiques i projectes de millora,
justifica i contextualitza el projecte de millora, cerca informació en relació
amb el projecte de millora i aporta referències bibliogràfiques, preveu els
obstacles i les resistències en l'aplicació del projecte de millora)
Reflexionar sobre el
procés de millora és fonamental per una bona pràctica. Considero que soc capaç
d’identificar bones pràctiques i projectes de millora a través de l’observació,
del que cal millorar, del que funciona o no funciona, etc., però el que més em
costa es posar solució a allò que he observat. Soc capaç de cercar informació
sobre allò que vull millorar i preveure que funcionarà i que no. Però com em
passa amb altres competències, el que em manca és el procés de dur-ho a terme.
Però considero que tot això ho anirem assolint amb la pràctica, ja que hem fet
molts treballs escrits al llarg de la carrera i per això aquesta part la tinc
ben assolida, però el que em manca ara és dur aquest treball escrit a la
pràctia.
També trobem deu competències per ensenyar, segons l'autor Philipp Perrenoud. Aquestes competències que també cal analitzar i reflexionar sobre elles abans d'iniciar el nostre itinerari com a practicants són les següents:
Organitzar i animar
situacions d’aprenentatge
En quant al fet
d’elaborar situacions didàctiques òptimes amb els seus continguts i objectius,
considero que tinc capacitat per elaborar activitats significatives per als
infants, però em manca saber com dur-les a la pràctica o confirmar que aquestes
són realment òptimes. La qual cosa amb les pràctiques podré comprovar quan ho
dugui a la pràctica i amb la ajuda de la tutora d’aula. Considero que pel
que fa a aquesta competència, tinc clar el que s’ha de fer per em falta saber
posar-ho en pràctica.
Gestionar la
progressió dels aprenentatges
Per a una mestra
és fonamental saber quin és el nivell en el qual es troba cada infant. Ha de
saber quin és el nivell d’aprenentatge i avaluar si està fent les coses com cal
perquè aquest desenvolupament sigui òptim. Penso que sabria veure quines
metodologies, activitats, pràctiques, etc., funcionen i quines no, però el que
més em costaria és modificar el que no funciona, tot i que penso que podria
arribar a saber fer-ho correctament.
Elaborar i fer
evolucionar els dispositius de diferenciació
Per ser una bona
mestra és important no globalitzar, sinó saber que cada infant és un individu
amb un ritme propi, amb unes característiques concretes i amb uns gustos i pors
diferents. Per això, cal fixar-nos en aquestes peculiaritats i no deixar que
passin desapercebudes, sinó partir d’elles, dels interessos de cada infant, del
que li atreu, respectar cada ritme i cada diferència. Ha de saber dur el dia a
dia de l’aula i la seva metodologia tenint en compte tota aquesta varietat,
sense deixar fora a cap infant. En la meva opinió, aquesta és una de les
competències que considero que tinc desenvolupada, ja que crec que sé veure les
necessitats de cada individu i adaptar-me a elles. Tot i que, penso que em
resultarà una mica difícil quan un infant tingui unes característiques molt
peculiars i hagi d’aprendre a treballar amb ell, cosa que crec que amb la
pràctica podré superar.
Implicar als alumnes
en els seus aprenentatges i en el seu treball
Aconseguir que els
infants es sentin motivats amb el que fan és fonamental perquè s’impliquin i
perquè els seus aprenentatges siguin significatius. Una bona mestra ha de ser
capaç de dur a terme activitats, projectes, etc., que engresquin als infants,
per això considero important partir dels propis interessos dels infants, del
que observem que els agrada o del que ells mateixos ens demanen. Per això és
interessant facilitar als infants varietat perquè puguin triar el que més els
hi agrada. A més d’això, els infants han de ser capaços d’autoavaluar-se. Hem
d’implicar als infants en les decisions que prenen, fent que participin
democràticament. Penso que triar activitats que motivin als infants és senzill,
ja que cal escoltar-los, observar-los i ells mateixos ens ho demostren o ens ho
diuen. Dur-ho a la pràctica de forma atractiva ja em costa més, però això és
qüestió d’experiència.
Fer feina en equip
Fer feina en equip és
una de les competències que més he pogut desenvolupar durant aquests tres anys
de carrera. Ja que, fer feina en equip és un dels elements indispensables per
poder fer front a qualsevol assignatura de forma òptima. Hem fet un gran nombre
de treballs, projectes, exposicions, etc., en grup. Col·laborar és un valor
fonamental dins l’educació.
Participar en la
gestió de la escola
Gestionar l’escola i
de tot el que forma part d’aquesta és un fet fonamental per una mestra.
Considero que en aquest moment no tinc les capacitats suficients per gestionar
jo tota sola una escola, però això és perquè encara no ho he posat en pràctica.
Crec que una vegada que sàpiga com és el funcionament d’una escola i les
funcions que s’han de realitzar ho podré dur a terme. Per tant, tot i que ara
em manquen competències trobo que només cal veure com funciona
organitzativament una escola per poder dur-ho a terme jo mateixa.
Informar i implicar
als pares
Aquesta és una
competència que em preocupa un poc, ja que he tingut contacte amb infants i
mestres, però a l’hora de xerrar amb els pares qui ho feia era la mestra
encarregada. Considero que aquesta és una competència molt important, ja que
els pares són una peça clau dins les escoles i s’ha de saber com implicar-les,
mantenint-les sempre al dia de tot el que passa. Tot i això, considero que
durant la carrera hem après moltes estratègies sobre com parlar als pares a les
reunions, sobre com vincular-los a l’escola, etc., i només manca posar-ho en
pràctica.
Fer servir les noves
tecnologies
Considero que avui en
dia el món de les tecnologies està molt relacionat amb el món de l’educació.
Amb els gran avanços que hi ha, és molt important estar al dia en quant a les
TIC. Això és un dels motius pels qual hem d’estar en continu avanç, sempre
actualitzant els nostres coneixement per estar al dia. Considero que tinc
coneixements sobre noves tecnologies, sobre com cercar informació, però no tots
els programes que es poden fer servir dins l’aula. Continguts que esper poder
aprendre.
Afrontar els deures i
els dilemes ètics de la professió
És imprescindible
lluitar contra la violència, els prejudicis, la discriminació sexual, ètnica i
social, etc., desenvolupar el sentit de la responsabilitat, la solidaritat i el
sentiment de justícia. Considero que aquesta és una de les competències que si
formen part del repertori de les que jo tinc. En la meva opinió, és fonamental.
Organitzar la pròpia
formació continua
Em considero una persona molt activa que no
li agrada deixar d’avançar, aprendre i millorar. Per això considero que aquesta
és una de les competències amb les quals no tinc problema, ja que m’agrada la
lectura, la experimentació, el treball en equip, etc. Considero que és
important reflexionar sobre els propis coneixements per no deixar mai
d’ampliar-los i millorar-los.
Considero
que analitzant les meves competències estic treballant l'autonomia en
l'aprenentage i la reflexió sobre el meu propi procés d'aprenentatge. Ja que,
d'una banda, considero que amb aquesta activitat he hagut de llegir quines són
les competències que s'han d'assolir, analitzar-les, reflexionar sobre elles,
etc., una vegada llegida i analitzada tota la informació, he hagut d'arribar a
unes conclusions a través de la contrastació de la teoria existent de les
competències i les meves pròpies idees. I d'altra banda, considero que treballo
la reflexió sobre el meu procés d'aprenentatge ja que he hagut d'identificar
els meus punts forts i els meus punts febles, he contrastat les meves idees amb
la pràctica, m'he qüestionat el que faig, com ho faig, el que se fer, el que em
fa por, etc., he argumentat el perquè del que sóc capaç de fer, i el perquè
d'allò que no domino i he reflexionat al voltant dels meus errors i com
millorar-los de cara al futur.