2 de junio de 2013

El que he après deles meves companyes

Després d’haver vist les exposicions de les meves companyes, tant sobre els projectes de millora com els documentals, puc dir que totes són molt bones feines i aporten coses molt interessants. Tot i que només hem vist una petita part d’aquesta feina, cal dir que totes duen un gran treball que cal valorar.

De tots els que he vist, comentaré els que més m’han cridat l’atenció
La figura de la mestra (rols i models d’actuació): escoleta municipal d’Esporles
Aquest és un projecte de millora plantejat pel propi centre i consisteix en analitzar, valorar, revisar la tasca de la mestra per poder millorar-la. Ha estat un projecte que m’ha cridat l’atenció ja que és una proposta diferent a les que solem veure com el pati, que sol ser més comú. És un tema difícil de tractar degut a què s’està avaluant a qui les avaluarà, però em sembla molt interessant.
Les practicants han d’elaborar propostes de millora per introduir en la seva tasca docent
I ho han dut a terme a les aules de 1-2 i 2-3. Consisteix en observar a través d’enregistraments i graelles. Una vegada que tenen la informació han elaborat dues graelles: per analitzar conducta verbal i la conducta no verbal. A partir d’aquí es fan les propostes a les mestres.
La dificultat recau en què s’ha d’avaluar a qui els està avaluant i això resulta difícil perquè no es pot dir segons que. També que són alumnes en pràctiques avaluant a mestres titulades i per tant es pot pensar que no es tenen tots els coneixements necessaris i que s’està avaluant a qualcú que si que els té. I finalment que no es poden veure resultats tangibles i a curt termini.

Racó del moc: Escoleta de sa Pobla

Aquest no és un projecte de millora però si una bona pràctica d’aula. Consisteix en posar al racó del mirall una foto d’un nin mocant-se, un rotllo de paper higiènic i el fems, i després explicar perquè serveix i quin ordre s’ha de mantenir. Hem sembla molt interessant incorporar aquesta iniciativa a les aules, ja que és una manera de fer més autònoms als infants i fer que es sentin satisfets per haver aconseguit fer-ho ells mateixos. Penso que és una proposta que es podria dur a terme dins la meva aula i que tot i que al principi fos gaire difícil aconseguir-ho, a la llarga seria una gran millora.

Projecte de millora: art.
Aquest és un projecte implantat per la mestra d’aula i la tutora de la uib. Segons el que hem vist és un projecte dissenyat per les mestres perquè quedi guapo, pels pares i per decorar, no pels infants. Vull comentar aquest projecte perquè penso que tota millora dins el centre ha d’estar destinada primer de tot sempre als infants. Considero que aquest és un projecte molt interessant perquè els infants desenvolupin la seva creativitat i aprenguin tècniques artístiques adaptades a la seva edat. A més cal dir que fan servir material reciclat, per tant, és un projecte que es podria dur a terme a qualsevol de les escoletes on estem fent les pràctiques. 
Penso que un projecte així pot ser molt guapo i molt interessant pels infants i que s'hauria de tenir en compte més als infants i no tant l'estética de l'escola.

Els espais exteriors (Els molins, Sencelles)
Aquest projecte sorgeix de les necessitats vistes per les mestres, ja que havien dedicat molt de temps als espais interiors i havien descuidat els espais exteriors. Amb aquest projecte s'ha intentat que als patis hi hagi continuïtat amb l’espai interior. Han dividit l’espai en distintes zones: natura i hort. Joc sensoriomotor. Joc simbòlic. Zona de llums i ombres. Zona d’amagatalls. Zona de magatzem dels cotxes. La majoria del material ha estat aportat per pares o altres persones i cada zona té un objectiu concret. 
Considero que el tema del pati com a projecte de millora és un tema molt comú i que per tant no té tantes possibilitats de ser sorprenent. En canvi, aquest projecte em sembla que està molt ben plantejat i amb una molt bona feina darrera. Em sembla interessant dividir el pati en zones i que cada zona tingui un objectiu concret i per tant també un sentit i un perquè per a l'infant.

En definitiva, dir que els projectes que han sorgit de les necessitats vistes dins l'escola per part de les practicants o per part de les mestres, són projectes molt més adients i sobretot que es tindran molt més en compte que els projectes que s'han implantat únicament perquè s'havia de fer un treball que consistia en un projecte de millora. Considero que aquesta és una bona oportunitat perquè les escoles puguin canviar allò que troben que s'ha de millorar i que els infants tinguin majors oportunitats. Per això, considero més adients projectes com el de la psicomotricitat a l'escola Toninanina, que sorgeix de les necessitats vistes al centre o porjectes com els espais exteriors de l'escoleta de Sencelles. I no tant projectes com el de l'art, un tema que podria ser molt interessant si l'enfocament fos un altre.


En quant als documentals, uns més interessants com "la vida en les parets" i uns altres menys interessants, considero que tots parlen per si sols i tots estan molt ben enfocats. Per exemple, el documental del bon dia a l’escoleta del molinar, m’ha semblat interessant perquè mostra el dia a dia dins una aula tal com passa. Té continguts teòrics i comentaris de les mestres però també imatges on es pot veure clarament i pas per pas com es fa.

Les competències tractades amb aquesta entrada són la 1 i la 5. Ja que la 1.3. diu: accedeix i revisa altres blocs i experiències per tal d'ampliar la pròpia formació. I la 5.1. diu reflexiona sobre els trets diferencials entre bones pràctiques i projectes de millora.

No hay comentarios:

Publicar un comentario