8 de abril de 2013

Contrastant jornades


Un dia a la meva aula consisteix en el següent: “A les 7:30 comencen a arribar els infants a l'escola matinera, però no és fins a les 9/9:30 que cada infant va cap a la seva aula corresponent. Fins a aquesta hora tots els infants des de 0 fins a 3 anys estan junts a l’aula de 2/3 anys dels ferrerets, compartint el mateix material, que varia cada dia (construccions, cotxes, teles, etc.). Durant aquest temps fan joc lliure tots junts.
Una vegada que som tots a l’aula ens seiem en cercle al centre de la classe, damunt una tortuga que hi ha pintada i cantem el bon dia tots junts. Després de cantar el bon dia, el protagonista de la setmana agafa la cistella amb les imatges dels companys i els va cridant, els que hi són s’acosten, li fan una carícia i agafen la imatge i l’aferren a la cartolina que tenen aposta per fer el bon dia. La imatge dels que no són queden a la cistella.
Després del bon dia, l’activitat que es fa varia en funció del dia. Els dilluns fem anglès amb tot el grup aula, on es conten contes, es ballen cançons i es fan diverses activitats, tot en anglès. Els dimarts fem psicomotricitat, a una altra aula i amb una altra mestra, que en aquest cas és la mestra de l’altra aula 2/3 (els ferrerets), també hi va tot el grup classe. A psicomotricitat primerament tomen la torre i després se'ls deixa jugar lliurement amb el material. La resta de dies es treballa el projecte que en aquell moment s’està duent a terme i es fan activitats al voltant d’això. A vegades les activitats són en gran grup com veure imatges i a vegades són en petits grups com per exemple posar les tres taules amb materials diversos.
Després d’això es surt al pati amb l’altre grup de 2/3 anys. Si plou o ha plogut, i per tant el sòl està banyat, queden a classe i fan joc lliure amb diversos materials (juguetes de cuineta, capses, teles, bosses, etc.).
Una vegada que s’ha acabat el pati es renten les mans, van al lavabo i passen a dinar. Mentre estan al pati, la mestra posa la taula, perquè quan arribin ja estigui posada. Quan arriben cadascú agafa una cadira i s’asseu allà on vol. Després, la protagonista reparteix els babarais i les culleres/ forquetes. A partir d’aquí els infants van menjant el primer plat que els hi hem posat i quan l’acaben s’aixequen a dur el plat brut al seu lloc i a cercar el segon i el postre.
Després de dinar els infants que no duen bolquer van al bany i als que si en duen se’ls canvia el bolquer. Després es renten la cara i les mans i es lleven les bates. Una vegada van acabant es van anant a seure a les cadires. Quan tots estan llestos, es van a seure a la retxa blava, on es lleven les sabates i van a dormir. Els infants que no queden a dormir esperen a l’altra banda de l’aula amb les seves cadires. A vegades simplement esperen i altres vegades els hi conto un conte o jugo amb ells.
Quan es desperten els que han quedar fan joc lliure i els pares van entren a les aules a cercar els infants fins a les 5 més o manco.”

Una vegada feta la comparació de jornades d’un dia normal amb la de altres companyes, puc concloure diverses coses; En general, i sobre les narracions d’un dia a l’aula que he sentit de les meves companyes, un dia normal dins un aula d’educació infantil de 0, 1, 2 o 3 anys es du a terme, majoritàriament, de la mateixa manera. Quasi totes basades en unes rutines que es repeteixen cada dia i amb unes activitats molt semblants.
Per exemple, un dia a dia dins l’escoleta de Calvià es desenvolupa de la següent manera: de 7:30 a 9 fan escola matinera. A les 10 els infants berenen. Després del berenar fan 1 hora d’una activitat dirigida. Després fan 40 minuts de pati. Realitzen el moment d’higiene (rentar mans, fer pipís, llevar bolquers). Dinen, triguen uns 20/ 30 minuts. Es renten les mans i van a dormir. Pel que fa a l’escoleta de Porreres el dia a dia és el següent: arriben a les 7:30, 9 van cap a classe, fins les 9 a l’aula multiusos i juguen lliurement. A les 9 van a la classe i fan el bon dia. Miren el temps que fa, i miren que han dut per berenar. El protagonista mostra el que ha dut. A les 9:30 és fa l’activitat principal (psico, art, experimentació, conta- contes, pares protagonista). A les 10:15 van a cercar el berenar i l’agenda on la mestra anota si han berenat o no. Fan higiene. Surten al pati. Renten les mans, seuen al seu lloc amb el tassó, juguen pels racons, canvien bolquers i anem a dinar.
Totes les alumnes que m’ha contat el seu dia normal dins l’aula han coincidit en el següent: Fan escola matinera de 7:30 a 9 h. amb diversos materials estructurals o no estructurats. A les 9/ 9:10 h. fan el bon dia on tracten diversos temes com qui ha vingut, quin temps fa, que duen per berenar, etc. Després es fa una hora d’activitat dirigida (varia en funció del dia). Uns 40 minuts de pati amb activitat lliure. Moment d’higiene (rentar mans, fer pipí, posar-se babarais, etc.). Anar a dinar. Tornen a fer moment d’higiene (rentar mans, canviar bolquers, llevar bates, rentar la boca, etc.). I anar a dormir.
El que he pogut veure conversant amb les meves companyes és que, tot i que l’estructura del dia i les rutines que es duen a terme són les mateixes, la meva escoleta és més flexible pel que fa als horaris. Per exemple si fa bon dia s’allarga el pati, si els infants estan cansats d’una activitat s’acaba, si triguen en dinar van a dormir un poc més tard, etc. sempre fan el mateix pas per pas cada dia, però sense uns horaris molt tancats.
Altres diferències que he trobat són: Fer el berenar a mitjà matí (tant si ho dona l’escola com si ho porten de casa), ja que a la meva escoleta no és fa i es dina més prest. El tipus d’activitat que es fa entre el bon dia i el pati, la qual varia en funció del dia, l'edat dels infants i l’escola; alguns fan música, panera dels tresors, joc llire, etc. Altra diferència és la de jugar entre el pati i el dinar, ja que la nostra escoleta entre el pati i el dinar fa el moment d'higiene i aprofita per treballar l'autonomia en el dinar, agafant ells mateixos les cadires, els plats, donant temps perquè mengin tot sols, perquè reconin, perquè es rentin les mans, etc. En definitiva, totes les escoletes segueixen uns patrons semblans, amb unes rutines establertes i unes activitats, la diferència la trobem a l'hora de dur a terme el dia a dia.
De tot el que he pogut escoltar i constrastar, les coses que més m'han cridat l'atenció i que m'agradaria poder incorporar a la meva escoleta són per exemple comptar amb material no estructurat, pel joc lliure durant el matiner o durant el dia, perquè els infants puguin fer servir més la seva imaginació i no tant de material comercial, tot i que també el trobo adient. En quant al bon dia, he vist com altres escoles tenen un plafó aposta pels infants que no han vingut, la qual cosa em sembla interessant perquè fa que els hi donem més importància a aquests infants i també es tinguin en compte. També hi ha altres elements del dia a dia que divergeixen d'altres escoles, però considero que no cal canviar-les. Així com el berenar a mitjà dematí, ja que els infants de la meva escoleta comencen a dinar més prest i així tenen temps de ser ells mateixos els qui després de dinar posin el plat al seu lloc, es rentin les mans amb les tovalloletes, es llevin les sabates i es tombin a dormir. També he vist com a altres escoletes el moment d'higiene divergeix del nostre, però considero que es aporopiat fer-ho després del pati i després de dinar.
El que més m'ha sorprés de la comparació es com totes les escoles tenen molt interioritzats els hàbits i les rutines, element que considero molt important. Així com veure que totes tenen una estructura molt semblant on es dona autonomia a l'infant. El que més m'ha agradat en comparació és la gran autonomia que es dona a la meva escoleta, ja que en lloc de fer més activitats donen més importància a les rutines i a fer infants autònoms. Per exemple començar abans a dinar perquè puguin fer-ho autònomament, sense presses.
Considero que de totes les competències esmentades a altres entrades, la que treballo amb aquesta entrada és la número 3, “Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil”. Ja que he hagut d’identificar les rutines dins la meva aula i reflexionar sobre el funcionament del meu centre per poder comparar-ho amb altres.