Un
dia a la meva aula consisteix en el següent: “A
les 7:30 comencen a arribar els infants a l'escola matinera, però no és fins a les 9/9:30 que cada
infant va cap a la seva aula corresponent. Fins a aquesta hora tots els infants des de
0 fins a 3 anys estan junts a l’aula de 2/3 anys dels ferrerets, compartint el mateix
material, que varia cada dia (construccions, cotxes, teles, etc.). Durant
aquest temps fan joc lliure tots junts.
Una
vegada que som tots a l’aula ens seiem en cercle al centre de la classe, damunt
una tortuga que hi ha pintada i cantem el bon dia tots junts. Després de cantar
el bon dia, el protagonista de la setmana agafa la cistella amb les imatges
dels companys i els va cridant, els que hi són s’acosten, li fan una carícia i
agafen la imatge i l’aferren a la cartolina que tenen aposta per fer el bon dia. La imatge dels que no són queden a
la cistella.
Després
d’això es surt al pati amb l’altre grup de 2/3 anys. Si plou o ha plogut, i per
tant el sòl està banyat, queden a classe i fan joc lliure amb diversos
materials (juguetes de cuineta, capses, teles, bosses, etc.).
Una
vegada que s’ha acabat el pati es renten les mans, van al lavabo i passen a dinar. Mentre estan al pati,
la mestra posa la taula, perquè quan arribin ja estigui posada. Quan arriben
cadascú agafa una cadira i s’asseu allà on vol. Després, la protagonista
reparteix els babarais i les culleres/ forquetes. A partir d’aquí els infants
van menjant el primer plat que els hi hem posat i quan l’acaben s’aixequen a dur el plat brut al seu lloc i a cercar el segon i el postre.
Després
de dinar els infants que no duen bolquer van al bany i als que si en duen se’ls
canvia el bolquer. Després es renten la cara i les mans i es lleven les bates.
Una vegada van acabant es van anant a seure a les cadires. Quan tots estan
llestos, es van a seure a la retxa blava, on es lleven les sabates i van a
dormir. Els infants que no queden a dormir esperen a l’altra banda de l’aula
amb les seves cadires. A vegades simplement esperen i altres vegades els hi
conto un conte o jugo amb ells.
Quan
es desperten els que han quedar fan joc lliure i els pares van entren a les
aules a cercar els infants fins a les 5 més o manco.”
Una vegada feta la comparació de jornades d’un dia
normal amb la de altres companyes, puc concloure diverses coses; En general, i sobre les narracions d’un dia a
l’aula que he sentit de les meves companyes, un dia normal dins un aula
d’educació infantil de 0, 1, 2 o 3 anys es du a terme, majoritàriament, de la
mateixa manera. Quasi totes basades en unes rutines que es repeteixen cada dia i amb unes activitats molt semblants.
Per exemple, un dia a dia
dins l’escoleta de Calvià es desenvolupa de la següent manera: de 7:30 a 9 fan
escola matinera. A les 10 els infants berenen. Després del berenar fan 1 hora d’una activitat dirigida.
Després fan 40 minuts de pati. Realitzen el moment d’higiene (rentar mans, fer
pipís, llevar bolquers). Dinen, triguen uns 20/ 30 minuts. Es renten les mans i
van a dormir. Pel que fa a l’escoleta
de Porreres el dia a dia és el següent: arriben a les 7:30, 9 van cap a classe,
fins les 9 a l’aula multiusos i juguen lliurement. A les 9 van a la classe i
fan el bon dia. Miren el temps que fa, i miren que han dut per berenar. El
protagonista mostra el que ha dut. A les 9:30 és fa l’activitat principal
(psico, art, experimentació, conta- contes, pares protagonista). A les 10:15
van a cercar el berenar i l’agenda on la mestra anota si han berenat o no. Fan
higiene. Surten al pati. Renten les mans, seuen al seu lloc amb el tassó,
juguen pels racons, canvien bolquers i anem a dinar.
Totes les alumnes que
m’ha contat el seu dia normal dins l’aula han coincidit en el següent: Fan
escola matinera de 7:30 a 9 h. amb diversos materials estructurals o no estructurats. A les 9/ 9:10 h. fan el bon dia on tracten diversos temes com qui ha vingut, quin temps fa, que duen per berenar, etc. Després es fa
una hora d’activitat dirigida (varia en funció del dia). Uns 40 minuts de pati amb activitat lliure.
Moment d’higiene (rentar mans, fer pipí, posar-se babarais, etc.). Anar a
dinar. Tornen a fer moment d’higiene (rentar mans, canviar bolquers, llevar
bates, rentar la boca, etc.). I anar a dormir.
El que he pogut veure
conversant amb les meves companyes és que, tot i que l’estructura del dia i les
rutines que es duen a terme són les mateixes, la meva escoleta és més flexible pel que fa als
horaris. Per exemple si fa bon dia s’allarga el pati, si els infants estan
cansats d’una activitat s’acaba, si triguen en dinar van a dormir un poc més
tard, etc. sempre fan el mateix pas per pas cada dia, però sense uns horaris
molt tancats.
Altres diferències que he
trobat són: Fer el berenar a mitjà matí (tant si ho dona l’escola com si ho
porten de casa), ja que a la meva escoleta no és fa i es dina més prest. El tipus d’activitat que es fa entre el bon dia i el pati, la
qual varia en funció del dia, l'edat dels infants i l’escola; alguns fan música, panera dels tresors, joc llire, etc. Altra diferència és la de jugar entre el pati i el dinar, ja que la nostra escoleta entre el pati i el dinar fa el moment d'higiene i aprofita per treballar l'autonomia en el dinar, agafant ells mateixos les cadires, els plats, donant temps perquè mengin tot sols, perquè reconin, perquè es rentin les mans, etc. En definitiva, totes les escoletes segueixen uns patrons semblans, amb unes rutines establertes i unes activitats, la diferència la trobem a l'hora de dur a terme el dia a dia.
De tot el que he pogut escoltar i constrastar, les coses que més m'han cridat l'atenció i que m'agradaria poder incorporar a la meva escoleta són per exemple comptar amb material no estructurat, pel joc lliure durant el matiner o durant el dia, perquè els infants puguin fer servir més la seva imaginació i no tant de material comercial, tot i que també el trobo adient. En quant al bon dia, he vist com altres escoles tenen un plafó aposta pels infants que no han vingut, la qual cosa em sembla interessant perquè fa que els hi donem més importància a aquests infants i també es tinguin en compte. També hi ha altres elements del dia a dia que divergeixen d'altres escoles, però considero que no cal canviar-les. Així com el berenar a mitjà dematí, ja que els infants de la meva escoleta comencen a dinar més prest i així tenen temps de ser ells mateixos els qui després de dinar posin el plat al seu lloc, es rentin les mans amb les tovalloletes, es llevin les sabates i es tombin a dormir. També he vist com a altres escoletes el moment d'higiene divergeix del nostre, però considero que es aporopiat fer-ho després del pati i després de dinar.
El que més m'ha sorprés de la comparació es com totes les escoles tenen molt interioritzats els hàbits i les rutines, element que considero molt important. Així com veure que totes tenen una estructura molt semblant on es dona autonomia a l'infant. El que més m'ha agradat en comparació és la gran autonomia que es dona a la meva escoleta, ja que en lloc de fer més activitats donen més importància a les rutines i a fer infants autònoms. Per exemple començar abans a dinar perquè puguin fer-ho autònomament, sense presses.
De tot el que he pogut escoltar i constrastar, les coses que més m'han cridat l'atenció i que m'agradaria poder incorporar a la meva escoleta són per exemple comptar amb material no estructurat, pel joc lliure durant el matiner o durant el dia, perquè els infants puguin fer servir més la seva imaginació i no tant de material comercial, tot i que també el trobo adient. En quant al bon dia, he vist com altres escoles tenen un plafó aposta pels infants que no han vingut, la qual cosa em sembla interessant perquè fa que els hi donem més importància a aquests infants i també es tinguin en compte. També hi ha altres elements del dia a dia que divergeixen d'altres escoles, però considero que no cal canviar-les. Així com el berenar a mitjà dematí, ja que els infants de la meva escoleta comencen a dinar més prest i així tenen temps de ser ells mateixos els qui després de dinar posin el plat al seu lloc, es rentin les mans amb les tovalloletes, es llevin les sabates i es tombin a dormir. També he vist com a altres escoletes el moment d'higiene divergeix del nostre, però considero que es aporopiat fer-ho després del pati i després de dinar.
El que més m'ha sorprés de la comparació es com totes les escoles tenen molt interioritzats els hàbits i les rutines, element que considero molt important. Així com veure que totes tenen una estructura molt semblant on es dona autonomia a l'infant. El que més m'ha agradat en comparació és la gran autonomia que es dona a la meva escoleta, ja que en lloc de fer més activitats donen més importància a les rutines i a fer infants autònoms. Per exemple començar abans a dinar perquè puguin fer-ho autònomament, sense presses.
Considero que de totes
les competències esmentades a altres entrades, la que treballo amb aquesta
entrada és la número 3, “Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels
centres d’Educació Infantil”. Ja que he hagut d’identificar les rutines dins la
meva aula i reflexionar sobre el funcionament del meu centre per poder
comparar-ho amb altres.